Biotyna – najważniejsze informacje

Biotyna (witamina H, B17 lub koenzym R) odpowiada za wygląd włosów i skóry. Bierze udział w przemianie kwasów tłuszczowych i białek. Odpowiada za nastrój i przemianę materii. Można ją znaleźć m.in. w orzechach, grzybach i ryżu.

Czym jest biotyna?

Biotyna jest też nazywana witaminą H, witaminą B7 lub koenzymem R. Jest rozpuszczalna w wodzie i należy jej dostarczyć około 30-100 µg. Nie ma jednak określonych zaleceń co do jej ilości, która powinna znajdować się w codziennie zjadanych produktach. Stany niedoboru pojawiają się rzadko, ponieważ jest ona obecna w wielu pokarmach pochodzenia zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. W przypadku zbyt małej podaży tej witaminy w organizmie można sięgnąć po jej naturalne źródła lub kupić biotynę w tabletkach, np. Biotebal.

Właściwości biotyny

Biotyna bierze udział w metabolizmie białek i przemianie kwasów tłuszczowych. Ma wpływ na samopoczucie, odczuwanie bodźców (głównie bólowych) oraz witalność. Dzieje się tak, ponieważ zaopatruje układ nerwowy w energię, współdziałając z aminokwasami, takimi jak leucyna, walina i izoleucyna. Witamina H odgrywa też bardzo ważną rolę w przemianie glukozy. Odpowiada za stabilizację jej stężenia w organizmie. Jest to niesamowicie ważne dla osób, które cierpią na cukrzycę typu II, u których biotyna podana na czczo obniża poziom glukozy. Witamina B7 bierze udział w procesie przemiany materii oraz zwiększa wchłanianie witaminy C. Dodatkowo przenosi cząsteczki siarki do komórek włosów oraz skóry, wpływając korzystnie na ich wygląd. Opóźnia łysienie i siwienie. Zapobiega wydzielaniu się łoju z gruczołów znajdujących się w skórze. Może być stosowana w leczeniu trądziku.

Objawy niedoboru biotyny

Do niedoboru biotyny może dojść na skutek przyjmowania hormonów steroidowych, stosowania leków przeciwdrgawkowych oraz nadużywania alkoholu. Jej wchłanianie zmniejsza surowe białko jaja kurzego. Objawy zbyt niskiego poziomu witaminy H to m.in. zwiększony łojotok, a także stany zapalne skóry twarzy. Może dojść do łuszczenia skóry, a następnie do rozwoju zakażeń drożdżakowych. Włosy stają się słabsze, przerzedzają się, na skutek osłabienia ich struktury. Następnie występuje łysienie. Niedobór biotyny może powodować także problemy z nastrojem, a nawet apatię lub łagodną depresję. Pojawiają się też osłabienie i bóle mięśniowe bądź parestezje (uczucie mrowienia bądź drętwienia). Objawy zbyt niskiego poziomu witaminy H to również problemy ze strony układu pokarmowego, takie jak wymioty, biegunki, zmniejszenie apetytu, a także podwyższenie stężenia cholesterolu i barwników żółciowych.

Źródła biotyny

Aby uzupełnić poziom biotyny, należy sięgać po takie produkty, jak:

  • orzechy włoskie, ziemne i migdały,
  • mąka sojowa,
  • ryż,
  • grzyby,
  • żółtko jaja,
  • sardynki,
  • wątróbka.

Zobacz także: Sposoby na wzdęcia u dzieci

Dodaj komentarz