Ciąża trymestr po trymestrze

ciaza trymestr

Okres ciąży jest niezwykle wymagający dla organizmu kobiety. Kompleksowa opieka profesjonalisty, dostarczająca niezbędnych mikroelementów dieta, ale też ćwiczenia ułatwiające późniejszy poród to tylko niektóre elementy, o jakie należy zadbać. Przeprowadzenie ciąży trymestr po trymestrze to wyzwanie szczególnie dla pań, które matkami zostaną po raz pierwszy. Na co zwracać szczególną uwagę oraz jak dbać o siebie przez 9 niezwykle istotnych miesięcy?

Ciąża trwa trzy trymestry. Każdy z nich posiada swoją specyfikę. Lekarz prowadzący powinien uświadomić nas o wszelkich dolegliwościach, jakie mogą się pojawiać, ale też o niezbędnych do wykonania badaniach.

I trymestr

Początkowy, pierwszy trymestr trwa 12 tygodni. Charakteryzują go poranne nudności i wymioty, a także bolesność piersi. W związku ze wzrostem macicy i jej uciskiem na pęcherz wzrasta także częstotliwość oddawania moczu. W tym czasie często odczuwalne może być osłabienie, senność, a nawet duszności czy zawroty głowy. Ponieważ układ hormonalny zaczyna pracować z wzmożoną siłą mogą się pojawić zmienne nastroje, większa drażliwość. W zakresie wyglądu często początek ciąży sprawia, że zarówno włosy, jak i paznokcie stają się słabsze, częściej występują też problemy z cerą (wypryski, pękające naczynka). W przeciągu 3 pierwszych miesięcy ciężarna może mieć także specyficzne zachcianki kulinarne. Bardzo ważnym jest, by w tym okresie częściej wypoczywać oraz intensywnie nawadniać organizm. Dietę warto skomponować w taki sposób, by posiłki jeść często, lecz w niewielkich ilościach. To może pomóc w uniknięciu zgagi czy wspomnianych mdłości. Zalecany bywa także imbir. Warto sięgać po naturalne produkty lecznicze, bowiem w pierwszych tygodniach ryzyko poronienia jest największe, a płodowi może zaszkodzić nawet pozornie „niewinna” aspiryna. Pierwszy trymestr ciąży wymaga wykonania takich badań jak: morfologia, badanie poziomu glukozy oraz przeciwciał, badanie moczu. Poza zdrową dietą konieczna jest też suplementacja – m.in. kwasu foliowego, żelaza, kwasu DHA oraz jodu.

II trymestr

Drugi trymestr, przypadający na tygodnie od 13 do 26 to etap bardziej spokojny. Mdłości ustępują, odczuwalne są pierwsze ruchy dziecka. Niestety, w związku z rozrostem macicy i jej uciskiem na mięśnie jelitowe może dochodzić do częstych zaparć. Cera – mimo iż wypryski ustępują – jest natomiast nękana przez przebarwienia. Kolejnym estetycznym problemem pozostają rozstępy w okolicach ud, pośladków i na brzuchu. Coraz częściej występują także bóle krzyża oraz stawów miednicy. Zmorą wielu ciężarnych są również obrzęki nóg i rąk, a także żylaki. Drugi trymestr jest czasem, w którym koniecznie należy wykonać badanie moczu, powtórzyć morfologię i test na przeciwciała. Dieta nie może być zbyt ciężkostrawna, warto też wdrożyć codzienną gimnastykę (rzecz jasna unikając forsowania organizmu).

ciaza trymestr

III trymestr

Okres od 27 – 40 tygodnia ciąży, czyli trzeci trymestr nie jest łatwiejszy. Przeciwnie – trzeba kontrolować zarówno swoje wyniki badań, jak i dietę (aby nie doprowadzić do tzw. cukrzycy ciążowej). Skurcze towarzyszące ciężarnym niemal przez cały dzień mogą zdecydowanie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Dodatkowo często pojawiają się niedobory witamin i minerałów. Trzeci trymestr to okres, w którym szczególnie należy obserwować reakcje swojego ciała. Sygnały o rychłym rozwiązaniu można zauważyć nawet 3 tygodnie przed porodem. Ciąża nie musi być jednak czasem, w którym zaniechamy aktywności i zrezygnujemy z dotychczasowego stylu życia. Najważniejsze są częste konsultacje z lekarzem prowadzącym (za każdym razem, gdy zaniepokoją nas pewne objawy), a także optymalna dawka ruchu i zdrowa, zbilansowana dieta.

1 Comment

  1. Alicja says: Odpowiedz

    Bardzo ciekawy wpis, wartościowe wskazówki. To jest właśnie to czego szukałam 🙂

Odpowiedz na „AlicjaAnuluj pisanie odpowiedzi