Co powinny jeść dzieci?

Co powinny jesc dzieci

By odpowiednio dbać o zdrowie dziecka oraz chronić je przed chorobami nie wystarczy regularnie udawać się na badania kontrolne, szczepić, czy podawać suplementy. Równie istotne, a nawet ważniejsze są optymalna dieta oraz aktywność fizyczna na co dzień. Niestety, wśród wielu rodziców wiedza na temat tego, co powinny jeść dzieci jest niewystarczająca. Winę za to ponoszą również producenci niezdrowej żywności, którzy wypuszczają na rynek dietetyczne katastrofy – jednak w kolorowych opakowaniach oraz „dedykowane” maluchom. Co zatem powinny jeść dzieci i jak takie produkty znaleźć?

Przede wszystkim warto zaznajomić się z piramidą żywieniową. Prócz tego należy dbać o przestrzeganie norm kalorycznych. Dla dzieci od 1 – 3 lat wynosi ona 1300 kcal, od 4 – 6 lat – 1700 kcal, a od 7 – 9 lat – 2100 kcal. W późniejszym wieku następuje dywersyfikacja, chłopcy do 12 roku życia mają zapotrzebowanie kaloryczne rzędu 2600 kcal, a dziewczynki – 2300. Warto pamiętać o tym, by bilans kaloryczny odpowiednio rozkładał się na kolejne posiłki. Śniadanie jest oczywiście najważniejszym posiłkiem, jednak również drugiego śniadania nie należy lekceważyć – powinno ono uzupełniać dzienną dawkę kalorii o około 10 proc. Obiad powinien zawierać różne produkty z grup białkowych oraz węglowodanowych, ale ilość tłuszczu warto ograniczać już od najmłodszych lat. Dobrze jest też wyrobić u dziecka nawyk, by nie objadało się przed snem. Kolacja musi być lekkostrawna. Niekoniecznie podajemy ją o 18 (a taki mit krążył jeszcze niedawno w świecie dietetyki), jednak najpóźniej 2 – 3 godziny przed snem. Posiłki dla dziecka powinny być odpowiednio zbilansowane. Porcję należy dostosować do potrzeb malucha – jeśli jest bardziej ruchliwy, uprawia sport etc. warto to uwzględnić. Małym leniuszkom można serwować odpowiednio mniejsze dawki jedzenia, jednak o regularnych porach (w ten sposób stymulujemy układ trawienny do pracy).

  • Z mięs warto sięgać po te nieprzetworzone, najlepiej chude, drobiowe bądź wieprzowe filety, szynkę od zaufanego producenta (bez polepszaczy).
  • Do diety koniecznie należy też włączyć ryby – również tłuste ryby morskie (łosoś, makrela) obfitujące w niezbędne do prawidłowego rozwoju kwasy omega-3. Wbrew pozorom, łatwo przygotować je na tyle kreatywnie, by maluch ze smakiem jadał ryby. Generalnie potrawy dla dzieci warto fantazyjnie dekorować, by zachęcić je do zjedzenia potraw jeszcze nieznanych. Ale uwaga – dzieci nie należy do jedzenia zmuszać. Może to zaowocować problemy z żywieniem w przyszłości, a nawet zaburzenia psychiczne na tym tle.
  • Naturalnie niezbędnym elementem jadłospisu są produkty zbożowe. Prócz pieczywa (dobrze przyzwyczaić malucha do razowego chleba na zakwasie naturalnym) warto podawać kaszę jaglaną, gryczaną, ryż brązowy bądź dziki. Z ciast i ciasteczek najlepiej zrezygnować w ogóle, jeśli jednak mamy w domu wielbiciela słodkości warto modyfikować przepisy tak, by wypieki zawierały jak najmniejszą ilość tłuszczu i cukru, a jak najwięcej owoców i bakalii.
  • Skoro mowa o owocach – warto kontrolować ich ilość w diecie dziecka. Prócz owoców powinno ono konsumować także warzywa. I znowu – kluczowy jest sposób podania. Jeśli owoce podamy w formie sałatki owocowej, a do warzyw dołączymy smaczny dip nawet niejadek będzie chciał skosztować.

Co powinny jesc dzieci

Istotne, by produkty mleczne były pozbawione cukru oraz barwników. Dzieci powinny także spożywać jajka – naturalnie nie codziennie, ale kilka razy w tygodniu. Kluczowe jest ograniczenie słodyczy, fast – foodów, soli oraz cukru. Dobre nawyki żywieniowe będą procentować w późniejszym życiu dziecka.

Dodaj komentarz