Ćwiczenia po porodzie, które pomogą Ci powrócić do formy!

cwiczenia po porodzie

Uprawianie sportu jest jednym z filarów profilaktyki. Określone aktywności mają również zastosowanie w okresach rekonwalescencji, oraz w sytuacji, gdy organizm przez długi czas był poddawany obciążeniu. Do takich okresów niewątpliwie można zaliczyć czas ciąży, jak również wysiłek związany z porodem. Ćwiczenia po porodzie to nie tylko sposób na odzyskanie sylwetki sprzed 9 miesięcy, ale przede wszystkim konieczna dla zdrowia praktyka.

Warto pamiętać, że mięśnie dna miednicy oraz pochwy rozciągają się po porodzie. Bez odpowiednich ćwiczeń mogą nie powrócić do pierwotnej formy. To z kolei może generować dolegliwości bólowe, problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu czy ból podczas stosunku (lub wręcz niemożliwość jego odbycia). Jeśli jednak odpowiednio wcześnie podjęte zostaną działania, to kobiecie nie grozi żaden z powyższych stanów. Fizjoterapia poporodowa jest potrzebna niezależnie od wieku rodzącej. Gimnastyczne zajęcia mają za zadanie przywrócić elastyczność mięśni oraz włókien kolagenowych.

Ćwiczenia po porodzie można rozpocząć już pierwszego dnia. Dlaczego? Dzięki temu nie tylko wspomożemy regenerację organizmu, ale też łatwiej będzie zgubić zbędne kilogramy. Dodatkowo proste formy gimnastyki, aquaaerobik czy pilates nie mają wpływu na laktację (w przeciwieństwie do zabiegów laserowych czy elektrostymulacji – które też są polecane, ale po okresie karmienia).

Aktywność fizyczna jest istotna bez względu na to, czy podczas ciąży kobieta przybrała na wadze. Poprawiają one przecież także jędrność skóry, wspomagają walkę z cellulitem i rozstępami. Mimo tego, że szczególna uwaga powinna być skierowana na mięśnie dna miednicy oraz na kręgosłup (podlegający silnym naciskom w czasie ciąży), to ćwiczeniom warto poddawać całe ciało, a nie jedynie jego partie. Świetnie mogą się tutaj sprawdzić zajęcia jogi – pobudzające i stymulujące nie tylko stronę fizyczną, ale i duchową, ułatwiające wyciszenie się, redukujące stres, który może przerodzić się w depresję poporodową.

cwiczenia po porodzie

Prócz regularnych ćwiczeń warto dbać o codzienny ruch – na przykład na spacerach. Więcej ruchu to więcej energii, a ta młodej mamie jest szczególnie potrzebna. Oczywiście uzupełnieniem gimnastycznych zajęć powinna być racjonalna dieta, istotna zarówno dla matki, jak i dziecka (jeśli karmione jest naturalnie). W diecie nie może brakować mikroelementów, takich jak witaminy, żelazo, kwas foliowy, magnez. Ważne, by unikać konserwantów oraz potencjalnych alergenów, a także ograniczyć używanie soli czy glutaminianu sodu, bo może to prowadzić do kumulowania się wody w tkankach organizmu, a w rezultacie – do obrzęków.

Dodaj komentarz