Na czym polega dieta wysokotłuszczowa

Dieta wysokotluszczowa

Utrata zbędnych kilogramów często sprawia, że decydujemy się na dość ekstremalne kuracje odchudzające. Jedną z nich jest z pewnością dieta wysokotłuszczowa. Ten sposób odżywiania od lat cieszy się dużą liczbą zwolenników, ale jednocześnie budzi wiele kontrowersji. Poniżej wyjaśniamy, na czym polega ta dieta i czy warto się na nią zdecydować w imię smukłej sylwetki.

Dieta wysokotłuszczowa, jak wskazuje to sama nazwa, proponuje jadłospis, którego podstawą są tłuszcze zwierzęce uzupełnione o optymalne ilości białka. Węglowodany złożone, jak i proste powinny mieć najmniejszy udział w codziennych posiłkach. Założenie to jest kontrowersyjne z punktu widzenia piramidy żywieniowej, niemniej jednak może pomóc w znaczącej utracie wagi, która może wynieść nawet do 5 kg na miesiąc (co przy tej podaży kalorii jest wynikiem imponującym). Codzienny jadłospis obejmuje przede wszystkim:

  • mięsa – zwłaszcza te tłuste, jak wieprzowina, drób (kaczki, gęsi), podroby (wątróbka, żołądki, serca, ozory), wędliny, pasztety, parówki;
  • tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź) i konserwy rybne;
  • tłuste mleko i nabiał (sery, śmietana), jaja (co najmniej kilka na dobę);
  • grzyby;
  • warzywa w bardzo ograniczonej ilości (na przykład pomidory, ogórki, sałata, rzodkiewki – czyli te zawierające najwięcej wody, a najmniej cukrów);
  • spore ilości wody, kawy i czarnej herbaty bez cukru.

Dania przygotowuje się z użyciem tłuszczy zwierzęcych, nie stroniąc od masła, smalcu gęsiego. Dozwolone jest smażenie.

Do produktów, których należy unikać zaliczane są natomiast:

  • wszelkie produkty zawierające cukry proste – cukier, miód, słodycze, likiery, słodzone napoje;
  • wszystkie owoce, ich przetwory, soki owocowe, nektary, kompoty;
  • warzywa strączkowe, ziemniaki;
  • produkty pełnoziarniste – wszelkie pieczywo, makarony, ryż, kasze;
  • mączne potrawy – pierogi, kluski, pizza.

Dieta wysokotluszczowa

Dieta wysokotłuszczowa zdecydowanie nie jest zalecana dla każdego. Przykładowy jadłospis zakłada zbyt dużą ilość tłuszczy, co może prowadzić do podwyższenia cholesterolu LDL, a w konsekwencji do problemów z prawidłowym funkcjonowaniem układu naczyniowo – sercowego. W toku trwania diety mogą się pojawić także zaburzenia ze strony układu trawiennego (zaparcia, biegunki tłuszczowe), w związku ze zbyt małą podażą błonnika. Nie jest to kuracja, którą można stosować przez długi okres czasu. Do efektów ubocznych można zaliczyć zmęczenie i kłopoty z koncentracją, a także zakwaszenie organizmu. Warto przed rozpoczęciem takiej diety skonsultować się nie tylko z dietetykiem, ale również ze swoim lekarzem. Wysoce prawdopodobne, iż pomysł ten nie spotka się z ich entuzjazmem.

Dodaj komentarz