Czym zastąpić gluten

czym zastapic gluten

Nietolerancja glutenu jest jedną z częściej występujących alergii pokarmowych. Szczęśliwie obecnie nie brakuje na rynku produktów ani kompleksowych informacji, czym zastąpić gluten. W niniejszym tekście pokazujemy, jak dobierać żywność oraz jak przygotowywać posiłki, by uniknąć przykrych dolegliwości gastrycznych przy uczuleniu pokarmowym.

Gluten jest to białko roślinne, które zawarte jest głównie w określonych zbożach i produktach na jego bazie. Mowa tutaj o życie, owsie, pszenicy, jęczmieniu. Gluten może występować nie tylko w wypiekach, ale także w płatkach śniadaniowych, gotowych sosach, wędlinach i wyrobach mięsnych, makaronach, przyprawach, określonych napojach, słodyczach. Przestrzeganie diety eliminacyjnej jest obecnie, jak wspomnieliśmy, dużo łatwiejsze.

To, czym zastąpić gluten zależy od tego, jaki produkt nas interesuje. Przykładowo pieczywo można wypiekać samodzielnie z innych rodzajów mąki. Do jej bezglutenowych odmian można zaliczyć:

  • mąki: kukurydzianą, ziemniaczaną oraz ryżową, z których można nie tylko przygotowywać wypieki, ale też zagęszczać nimi potrawy;
  • mąkę z ciecierzycy idealnie nadającą się do gotowania dań kuchni hinduskiej, takich jak chlebek naan czy ciasto daal;
  • mąkę sojową – dobrze łączącą się z innymi rodzajami, jednak charakteryzującą się dość intensywnym, specyficznym smakiem;
  • tapiokę oraz sago – czyli inne, egzotyczne odmiany mąki skrobiowej;
  • mąkę gryczaną – produkowaną z kaszy, polecaną do naleśników czy racuchów.

Te pozornie egzotyczne składniki są coraz bardziej dostępne – m.in. w sklepach z żywnością ekologiczną. Niektórzy decydują się także na zamienniki glutenu, które można wykorzystać w wypiekach oprócz mąki nie zawierającej tego białka. Są to m.in. guma guar i guma ksantowa, które dodane do mąki dodają jej puszystości oraz charakterystycznego pszenicznego smaku. Produkty te są jednak syntetyczne, toteż jeżeli unikamy konserwantów w diecie nie będą optymalnym rozwiązaniem. Można się jednak pokusić o ziołowe dodatki do wypieków, jeśli chcemy zrobić domowy chleb. Z kolei efekt „elastycznego” ciasta, na przykład na makaron, pierogi czy pizzę osiągniemy dodając np. zmieloną babkę płesznik.

Jeśli chodzi o wędliny i konserwy mięsne łatwo je zastąpić wysokojakościowymi produktami, bardziej naturalną żywnością. Kiełbasy można też przygotowywać samemu. W przypadku makaronów z pszenicy łatwo znaleźć substytut – na przykład makarony azjatyckie na bazie soi, fasoli mung czy ryżu. W sklepach ze zdrową żywnością nie brakuje też bezglutenowych płatków śniadaniowych. A skoro jesteśmy przy płatkach – jogurty z ziarnami zbóż czy sztucznymi barwnikami warto wyeliminować na rzecz naturalnych jogurtów oraz kefirów, a także serków homogenizowanych.

czym zastapic gluten

Trzeba zachować ostrożność także wybierając napoje, konieczne jest unikanie alkoholi takich jak wódka żytnia, piwo pszeniczne, a także kwas chlebowy czy kawa zbożowa. Tutaj jednak nie powinno być problemów z zamiennikami. Dieta bezglutenowa polega nie tylko na odpowiednim doborze składników, ale też ich właściwym przygotowaniu. Nie stosujemy podczas gotowania sztucznych wzmacniaczy smaku z glutaminianem sodu, należy też uważnie czytać skład wszelkich mieszanek przyprawowych – w części z nich występuje bowiem mąka pszenna. Stoiska garmażeryjne najlepiej omijać i przygotowywać posiłki od podstaw, unikając smażenia na rzecz pieczenia, gotowania na parze, duszenia w niewielkiej ilości tłuszczu.

Dodaj komentarz