Hartowanie organizmu – Jak się do niego zabrać?

Hartowanie organizmu

Infekcje, nawet jeżeli nie są poważne, potrafią znacznie utrudnić funkcjonowanie. Mogą przydarzać się niezależnie od pory roku, panującej na zewnątrz temperatury, naszej płci czy wieku. Co zatem jest kluczową kwestią? Odpowiedź brzmi – hartowanie organizmu. Nie od dzisiaj wiadomo, że pracę układu odpornościowego można odpowiednio stymulować. W dodatku wykorzystując proste sposoby. Jakie? Prezentujemy poniżej!

Rola układu immunologicznego jest niezwykle istotna, bowiem poza infekcjami bakteryjnymi czy wirusowymi chroni on także nasz organizm przed grzybicami różnego rodzaju. To właśnie wrodzona i nabyta odporność sprawiają, że możemy wykonywać codzienne zajęcia bez przeszkód. Co istotne – dzieci zyskują odporność osoby dorosłej dopiero po przeżyciu kilkunastu lat, stąd też – w jeszcze większym stopniu wymagają hartowania organizmu.

Jak się do niego zabrać?

Przede wszystkim stopniowo. Hartowanie organizmu jest wskazane dla każdego – pod warunkiem, że poszczególne metody są dobrane do naszego ogólnego stanu zdrowia. Mimo, iż może się kojarzyć ekstremalnie, wcale tak nie jest. Hartowanie wymaga przede wszystkim systematyczności, a jego efektem ma być wzmocnienie układu odpornościowego – czy to dietą, czy innymi działaniami.

Wbrew pozorom warto wzmacniać także odporność najmłodszych dzieci. Przyzwyczajanie ich do różnych warunków może przynieść wymierne efekty – od kilkudziesięciu minut do kilku godzin warto wybrać się na codzienny spacer. Dzieci muszą być przyzwyczajane do aktywności fizycznej od najmłodszych lat. Nie można ich przy tym „przegrzewać” nadmiarem ciepłych ubrań czy też włączonym przez cały czas ogrzewaniem w mieszkaniu. Pamiętajmy, że optymalna temperatura oscyluje wokół 18 – 19 stopni Celsjusza i jest ona w pełni wystarczającą.

Niezależnie od naszego wieku należy pamiętać o bezpieczeństwie. Początkowa przygoda z hartowaniem może być prawdziwym wyzwaniem. Dlatego też konieczne jest stopniowe podejście do tematu. Oblewanie zimną wodą ciała (naturalnie w warunkach domowych) musi się odbywać etapami – na przykład stopy można polewać naprzemiennie zimną i ciepłą wodą, podobnie inne części ciała. Temperaturę wody warto dostosować do panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych oraz do osobistych preferencji. Jeżeli odczuwamy podczas zabiegu dyskomfort lepiej jest go przerwać, niż narażać się na negatywne skutki takiego postępowania.

Hartowanie organizmu

Dobrym sposobem na hartowanie organizmu może być modyfikacja jadłospisu. Powinno się w nim znajdować jak najwięcej produktów nieprzetworzonych, bogatych w witaminy, minerały czy kwasy omega – 3 i omega – 6. Taka zmiana sposobu odżywiania może sprawić, że wszelkie suplementy czy leki okażą się niepotrzebne. Istotnym jest poznać potrzeby swojego organizmu, nie ma bowiem ogólnych wytycznych, które sprawdzą się w każdym przypadku.

Innym sposobem, nie tylko na to, by zwiększyć swoją odporność, ale też usprawnić pracę układu oddechowego stanowi systematyczna aktywność fizyczna. Niezależnie od tego, czy decydujemy się na ćwiczenia aerobowe czy wysiłkowe najważniejszym czynnikiem pozostaje regularność treningów. Jak wiadomo, nie każdy ma możliwość codziennego odbywania treningów – optymalną pozostaje zatem liczba 3 – 4 sesji w ciągu tygodnia. Warto wygospodarować na nie czas.

Dodaj komentarz