Jak powinna wyglądać dieta w ciąży?

dieta w ciazy

Ciąża jest najlepszym czasem, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe na zdrowsze. Ważne jest bowiem, by dostarczać sobie i dziecku niezbędnych składników odżywczych. Zdrowa i urozmaicona dieta jest podstawą prawidłowo przebiegającej ciąży. Dlaczego odżywianie jest tak istotne? Jakie produkty warto włączyć do diety, a jakich lepiej unikać? Pomożemy Ci uzyskać odpowiedź na te pytania.

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim różnorodna. Produkty powinny być dobierane rozsądnie z dbałością o ich wysoką jakość. Ważna jest także solidna kaloryczność posiłków, która w każdym kolejnym trymestrze powinna być nieco zwiększana. Koniecznie zrezygnuj natomiast z wszelkich używek i leków, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój ciąży.

dieta w ciazy

Dieta w ciąży – co warto do niej włączyć?

Najważniejsze w diecie kobiety ciężarnej są węglowodany złożone. Są bowiem bogate w witaminy B i E oraz błonnik i białko. Warto więc urozmaicać dietę o ciemne pieczywo, makaron, ryż, ziemniaki oraz płatki zbożowe.

Warto podczas ciąży jadać wszelkie kasze, ponieważ są one bogate w rozmaite witaminy i minerały. Zaleca się włączenie ich do codziennego menu. Mogą być doskonałym dodatkiem do wielu dań.

Nie zapomnij o niezwykle zdrowych owocach i warzywach, które nawadniają organizm oraz zawierają błonnik i wiele potrzebnych witamin. Jakich więc owoców i warzyw nie powinno zabraknąć w diecie ciężarnej?

  • Owoce mające dużą zawartość witaminy C, takie jak wszelkie cytrusy, kiwi i truskawki.dieta w ciazy
  • Owoce bogate w beta-karoten, takie jak brzoskwinie, morele i mango.
  • Owoce, które są źródłem niezwykle ważnego podczas ciąży, kwasu foliowego na przykład: banany, maliny i jeżyny.
  • Wszelkie warzywa zielone, takie jak brokuł, brukselka, natka pietruszki i szpinak.
  • Warzywa, będące źródłem witaminy B1 takie jak, marchew i rzepa.
  • Warto również robić soki owocowe i warzywne, które z pewnością skutecznie urozmaicą dietę.

Kobieta ciężarna pod żadnym pozorem nie powinna zapomnieć o produktach bogatych w wapń. Jest on bowiem idealny do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Warto zatem urozmaicić dietę o mleko, wszelkie jogurty, kefiry oraz sery.

W diecie kobiety w ciąży nie powinno także zabraknąć mięsa, jaj oraz orzechów.

Warto pamiętać, że warzywa i owoce najlepiej spożywać na surowo, ponieważ wtedy zawierają najwięcej witamin i składników mineralnych.

Dieta w ciąży – czego unikać?

Są jednak produkty, których ciężarne nie powinny spożywać, ponieważ można zaszkodzić zarówno sobie, jak i dziecku. Są to na przykład: surowe mięso, surowe jajka, dojrzałe sery, sery pleśniowe, rybne i mięsne pasztety. Nie powinno się spożywać także parówek, niedogotowanego drobiu, owoców morza, surowych ryb, niepasteryzowanego mleka krowiego czy koziego oraz niemytych owoców i warzyw.

dieta w ciazy Koniecznie unikaj rozmaitych fast foodów, chipsów, lodów i ciast – zawierają one bowiem ogromne ilości niezdrowych tłuszczów, cukrów oraz soli. Są bardzo niezdrowe i mogą powodować otyłość u ciężarnej, a nawet podczas ciąży należy dbać o prawidłowy przyrost wagi.

O negatywnym wpływie alkoholu na ciąże wie chyba każda kobieta. Nie powinno się go spożywać nawet w niewielkich ilościach. Alkohol bowiem może powodować powstawanie wad rozwojowych u dziecka, a chyba każdej przyszłej mamie zależy przede wszystkim na zdrowiu swojego dziecka, prawda?

Dieta kobiety ciężarnej powinna być nie tylko urozmaicona, ale przede wszystkim zdrowa. Warto o nią zadbać przede wszystkim ze względu na dziecko, które rozwija się pod sercem. Unikaj produktów, które mogą wyrządzić szkody i zagrozić ciąży.

2 Comment

  1. kaś says: Odpowiedz

    dieta powinna być dobrze zbilansowana, ale nie zawsze wszystkie składniki w wystarczającej ilości można dostarczyć w pokarmie stąd dobrze się suplementować, tak słyszałam od koleżanek. A wy jakie suplementy brałyście w czasie ciąży??

  2. Milena says: Odpowiedz

    U mnie sama dieta to też było za mało, wyszedł mi niedobór cynku, żelaza i jodu. brałam np kwas foliowy, która ma poza tymi składnikami jeszcze kwasy omega dha czy foliowy, niezbędny dla przyszłych mam :))

Dodaj komentarz