Jaki wpływ na Twoje zdrowie ma olej kokosowy

olej kokosowy

Odpowiednio skomponowany jadłospis powinien łączyć w odpowiednich proporcjach wartościowe białka, węglowodany oraz tłuszcze. Niektóre z produktów tłuszczowych stają się co jakiś czas bardziej popularne od innych. Wpisywanie się w aktualne trendy dietetycznie nie zawsze jednak czyni z nich produkty bez wad. Jak to jest z olejem kokosowym? Czy warto, a jeśli tak, to w jaki sposób, włączyć go do jadłospisu? A może lepiej zachować sceptycyzm? Odpowiedzi poniżej.

Olej kokosowy jest pozyskiwany w procesie tłoczenia na zimno z miąższu orzecha kokosowego. Według zwolenników jego spożycia ma on działanie wspierające proces utraty wagi oraz poprawiające przemianę materii, jak również stymulujące do pracy układ odpornościowy. Właściwości te olej zawdzięcza wysokiej zawartości kwasu laurynowego. Olej kokosowy nie generuje przyrostu tkanki tłuszczowej, jednakże nie zaleca się całkowitego zastępowania nim innych tłuszczy. W diecie odchudzającej pomocne jest to, że szybko jest przetwarzany w energię powodując jednocześnie uczucie sytości. Należy pamiętać, że kluczem do zdrowej diety jest jej odpowiednie zbilansowanie. Olej kokosowy można przyjmować w trakcie posiłku – dobowa dawka sprowadza się do około 3 – 4 łyżek stołowych. W kuchni olej można wykorzystywać zarówno do pieczenia, jak i smażenia, bowiem jest bardzo odporny na działanie wysokich temperatur.

Ponieważ stanowi on źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, olej kokosowy nie jest polecany przez dietetyków każdemu. Udowodniono, że zbyt duża podaż tego typu tłuszczy w diecie może powodować problemy z funkcjonowaniem układu krążenia i zwiększać poziom złego cholesterolu LDL w organizmie. Jeśli jednak jest stosowany z umiarem może korzystnie wpływać na odporność, wykazuje antyseptyczne, antywirusowe i przeciwgrzybicze działanie – z tego powodu znajduje zastosowanie również w przemyśle kosmetycznym. Olej może być wykorzystywany w leczeniu takich schorzeń jak: problemy z układem trawiennym, kamica nerkowa, trądzik i inne dermatozy.

olej kokosowy

W sklepach ze zdrową żywnością, a nawet w „regularnych” supermarketach można znaleźć dwie odmiany oleju kokosowego. Rafinowany (czyli posiadający dłuższą przydatność do spożycia, ale też mniej substancji aktywnych), bardziej przezroczysty oraz nierafinowany. Drugi jest oczywiście zdrowszy i stanowi bogatsze źródło substancji odżywczych. Rzecz jasna w parze z tym idzie też wyższa cena, jednak warto pamiętać, iż to inwestycja w zdrowie, a ono nie przelicza się na koszty finansowe.

Dodaj komentarz