Na czym polega baby shower? Kiedy i jak go zorganizować?

Przyjęcia baby shower są coraz popularniejsze również w Polsce. Z jakiej okazji organizuje się takie imprezy? Jak urządzić udane baby shower? Podpowiadamy!

Baby shower – co to jest?

Baby shower to przyjęcie urządzane na część przyszłej mamy, która niedługo spodziewa się dziecka. Spotkanie to ma na celu obsypanie jej upominkami, stąd też angielskie słowo „shower”, które oznacza „prysznic”. Oprócz tego organizowany jest poczęstunek dla zaproszonych osób, zabawy, konkursy. Ważnym elementem są także dekoracje podkreślające tematykę imprezy.

Impreza ta jest okazją do spotkania się z rodziną i przyjaciółmi przed porodem i jest swoistego rodzaju ceremoniałem przyjęcia młodej kobiety w grono matek. Dodatkowo może być połączona z gender reveal, czyli z ogłoszeniem płci dziecka uczestnikom imprezy.

Tradycja urządzania baby shower jest żywa głównie w Ameryce Północnej oraz w Wielkiej Brytanii, gdzie organizowane są one od wielu lat. Teraz zwyczaj przyjęć dla przyszłej mamy jest coraz popularniejszy także w Polsce.

Kto organizuje baby shower?

Przyjęcie baby shower zazwyczaj organizowane jest przez przyjaciółki lub rodzinę przyszłej mamy, dlatego stanowi rodzaj niespodzianki. Organizatorką jest najczęściej najbliższa przyjaciółka, siostra lub kuzynka.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby imprezę zorganizowała również przyszła mama, która chciałaby w ten sposób zaprosić najbliższe jej osoby na spotkanie.

Baby shower – kiedy urządzić imprezę?

Najczęściej baby shower organizuje się w trzecim trymestrze, czyli wtedy, gdy przyszła mama niedługo spodziewa się porodu. Wtedy ma ona więcej czasu dla siebie i jest to ostatni moment, by spędzić go na zabawie w gronie najbliższych przed powitaniem na świecie nowego członka rodziny.

Przyjęcia nie powinno się organizować w pierwszym trymestrze ze względu na większe ryzyko związane z problemami ciążowymi oraz gorsze samopoczucie kobiety.

Jak zorganizować baby shower?

Impreza dla przyszłej mamy wymaga właściwych przygotowań. Najlepiej zacząć je z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem, aby zorganizować wszystko, co potrzebne dla udanego spotkania. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, urządzając baby shower?

1. Miejsce na baby shower

Przyjęcie może być zorganizowane w domu albo w lokalu, na przykład w restauracji albo w kawiarni.

Urządzenie imprezy w domu jest najtańszą opcją, chociaż konieczne jest wtedy samodzielne przygotowanie miejsca na spotkanie. Z kolei impreza w lokalu będzie wygodniejsza, ponieważ nie trzeba szykować wtedy domu na przybycie gości. Baby shower poza domem sprawdzi się też świetnie jako niespodzianka dla przyszłej mamy maluszka.

Jeżeli zamierza się urządzić przyjęcie w lokalu, warto pamiętać o jego wcześniejszej rezerwacji. W zależności od wybranego miejsca terminy mogą być dostępne od ręki lub trzeba będzie zaczekać na nie nawet parę miesięcy. Warto zaznaczyć, że na wolne terminy można łatwiej natrafić w środku tygodnia niż w ciągu weekendu.

2. Zaproszenia na baby shower

Na przyjęcie najczęściej zapraszane są osoby z najbliższego otoczenia przyszłej mamy. Tradycyjnie biorą w nim udział wyłącznie kobiety, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, aby urządzić spotkanie dla wszystkich członków rodziny i znajomych.

Przed imprezą można przygotować i przekazać zaproszenia na baby shower. Najczęściej wyróżniają się one motywami tematycznymi związanymi z dziećmi jak wózek, butelka, miś czy smoczek, ale też wzorami kwiatów, pastelowymi barwami. Zaproszenia można kupić jako gotowe.

Zamiast standardowych zaproszeń można także posłużyć się mediami społecznościowymi, na przykład zorganizować wydarzenie na Facebooku, zapraszając na nie uczestników.

3. Dekoracje na baby shower

Aby przyjęcie odbywało się w wyjątkowej scenerii, warto zdecydować się na dekoracje na baby shower. Za ich pomocą można podkreślić tematykę wydarzenia i nadać mu uroczysty wymiar.

Ozdoby pomogą też zaakcentować płeć dziecka przez zastosowanie odpowiedniego koloru – różowego dla dziewczynki i błękitnego dla chłopca.

Najczęściej wybierane dekoracje na baby shower:

  • Balony – balony w pastelowych kolorach, na przykład różowy, błękitny, beżowy, mleczny, miętowy, balony przezroczyste, balony foliowe formujące napisy „Boy”, „Girl”, „Baby shower”, balony w kształcie bobasów, serduszek, wózków, butelek, śpioszków.
  • Girlandy – banery z kolorowymi nadrukami i napisami, w kształcie chorągiewek na taśmie.
  • Serpentyny – kolorowe serpentyny, które można zawiesić na lampie, przykleić do sufitu.
  • Papierowe kwiaty, rozety dekoracyjne – w kolorze białym i pastelowych odcieniach.
  • Dekoracje stołu – tematyczne obrusy, serwetki, ozdoby w kształcie dziecięcych butelek, koników na biegunach, grzechotek.
  • Toppery (pikery) na ciasta i ciasteczka – z tematycznymi dekoracjami w kształcie wózków, butelek, serduszek, gwiazdek, dziecięcych stópek.

4. Poczęstunek na baby shower

Podczas baby shower nie może zabraknąć również poczęstunku. Najczęściej to ciasta i ciasteczka, a także tort na baby shower, który jest zdobiony motywami związanymi z dziećmi.

Aby nie spędzać czasu na gotowaniu, można zdecydować się na catering. To wygodna opcja także wtedy, gdy przyjęcie ma być zorganizowane w domu.

5. Prezenty na baby shower

Prezenty na baby shower mogą być praktyczne, ale także piękne, aby stać się wyjątkową pamiątką dla przyszłej mamy.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów na baby shower znajdują się:

– Ubranka dziecięce – pajacyki, śpioszki, body, czapeczki, skarpetki i inne.

– Akcesoria dla dziecka i mamy – poduszka do karmienia, kocyki, otulacze, butelki do karmienia, mata edukacyjna, leżaczek do bujania, fotelik samochodowy, torba do wózka.

– Zabawki dla dziecka – grzechotki, zabawki sensoryczne, karuzela nad łóżeczko, huśtawka dziecięca.

– Dekoracje do pokoju dziecięcego – plakaty, obrazy, poduszki.

Ciekawym pomysłem na baby shower jest również wynajęcie fotobudki. Można też dokupić różne akcesoria do zdjęć na patyczkach i samemu zrobić pamiątkowe fotografie z humorem.

Baby shower to impreza, która cieszy się w Polsce coraz większym powodzeniem. Teraz już wiesz, jak ją zorganizować!

Dodaj komentarz