Naturalne sposoby na bezsenność

Naturalne sposoby na bezsennosc

Bezsenność stanowi problem dotykający coraz większej ilości osób. Mają na to wpływ zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Wraz ze wzrostem tempa życia wielu z nas zapomina, jak istotny jest właściwy wypoczynek. Sięgamy też po najbardziej dostępne, syntetyczne metody leczenia. Tymczasem naturalne sposoby na bezsenność mogą okazać się równie skuteczne. Jak wykorzystywać je na co dzień?

Przede wszystkim warto zdefiniować, z jakim rodzajem bezsenności mamy do czynienia. Może ona przybierać różne postacie, od całkowitej niemożliwości zaśnięcia, aż po sen krótki czy pozbawiony jakości. By mówić o bezsenności epizody zaburzeń muszą pojawiać się co najmniej 3 razy na tydzień. Jeśli nieprzespane noce zdarzają się nam przez okres dłuższy niż 4 tygodnie diagnozowana jest na ogół przewlekła postać choroby. W innych wypadkach mamy do czynienia z bezsennością przygodną bądź krótkotrwałą, najczęściej generowaną przez stres. Przyczyn bezsenności można upatrywać także w otoczeniu. Nieodpowiednie warunki, takie jak

  • niewygodne posłanie,
  • brak całkowitej ciemności,
  • absorbujące hałasy,
  • nadmierny upał czy chłód,

mogą wytrącić z równowagi. Ponadto bezsenność może się pojawiać w przebiegu innych chorób, przewlekłego bólu, problemów z układem oddechowym etc. Organizm w wypadku braku snu wolniej się regeneruje. Prócz tego w ciągu dnia trudniej się skoncentrować, spada wydajność intelektualna, układ immunologiczny pracuje gorzej.

Naturalne sposoby na bezsenność

Na szczęście istnieją naturalne sposoby na bezsenność. Należą do nich zarówno oczywiste, jak i zaskakujące metody. Warto spróbować:

  • odpowiedniej diety. Wbrew pozorom pomocne wcale nie jest ciepłe mleko, a… sok wiśniowy. Picie go korzystnie wpływa na wydzielanie melatoliny, dzięki czemu okres zasypiania zostaje skrócony, a sen ma lepszą jakość. W ramach diety warto pamiętać o tym, by ostatni posiłek nie był ciężkostrawny. Należy go spożyć co najmniej 2 – 3 godziny przed udaniem się na spoczynek. Dobrym rozwiązaniem będzie kolacja składająca się z produktów węglowodanowych. Dowiedziono, iż mają one działanie uspokajające. Warto też ograniczyć konsumpcję kawy oraz alkoholu. O ile lampka czerwonego wina nie zaszkodzi, to należy zachować umiar w przypadku bardziej wysokoprocentowych trunków;
  • w przypadku napojów – zwrócić uwagę na zioła. Szczególnie zalecane są napary z melisy, najlepiej tej sprzedawanej w wariancie liściastym. Innym zielem poprawiającym jakość nocnego wypoczynku pozostaje lawenda lekarska czy dziurawiec. Dodatkowo pomagają one w problemach natury nerwicowej, często bezsenności towarzyszących;

Naturalne sposoby na bezsennosc

  • aromaterapii – lawenda, hiacynt, rumianek, rozmaryn czy bylica to olejki, które mają działanie silnie uspokajające. Można je również nabyć w wersji specjalnych mieszanek umieszczanych w woreczkach i porozwieszać wokół łóżka;
  • wysiłku fizycznego – nie musi być bardzo intensywny. Najważniejsze pozostaje odpowiednie dotlenienie organizmu – na przykład podczas marszu, pływania na basenie, ćwiczeń rozciągających. Wieczornej aktywności powinno towarzyszyć unikanie dłuższych drzemek w ciągu dnia (czyli takich, które przekraczają 20 minut);

Innym naturalnym rozwiązaniem w walce z bezsennością pozostaję ogólnodostępne, w większości bez recepty, leki ziołowe. Mogą one zawierać m.in. szyszki chmielowe, walerianę i inne składniki ułatwiające zasypianie bądź uspokajające. Każdorazowo należy jednak upewnić się, iż nie jesteśmy uczuleni na żaden ze składników preparatu.

Dodaj komentarz