Naturalne źródła witaminy D

Naturalne zrodla witaminy D

Optymalny sposób odżywiania może stanowić nie tylko element profilaktyki, lecz również sposób na wsparcie w walce z chorobą. Szczególnie istotnym jest pokrywanie zapotrzebowania na witaminy i minerały, zarówno dzięki naturalnym, jak i syntetycznym źródłom. Oczywiście nie trzeba nikogo przekonywać, iż korzystniej jest polegać na naturalnych źródłach. Witamina D nie stanowi pod tym względem wyjątku, mimo, iż znacząco różni się od innych mikroelementów.

Witamina D jest w rzeczywistości hormonem steroidowym, który może być produkowany z cholesterolu (przy określonych warunkach). Organizm ludzki jest ją w stanie wytworzyć, jednakże jedynie w określonych warunkach. Niezwykle istotnym jest, by nie dopuścić do niedoborów, bowiem mogą one być groźne, i to niezależnie od wieku czy prowadzonego stylu życia. Wedle szacunkowych danych znaczny procent ludzkości takie braki witaminy D w organizmie posiada. Tymczasem mogą się one wiązać z:

  • chorobami przyzębia oraz skłonnością do łamliwości kości;
  • bólami kostno – mięśniowymi;
  • zaburzeniami trawiennymi, jak biegunka, mdłości, utrata apetytu, uczucie pieczenia w przełyku i jamie ustnej;
  • problemy z prawidłowym widzeniem, bezsenność;
  • większą podatność na choroby autoimmunologiczne, schorzenia układu krążenia oraz cukrzycę;
  • zwiększenie ryzyka zachorowań na nowotwory (w szczególności raka jelita grubego, piersi czy prostaty);
  • znaczne ryzyko niedorozwoju w przypadku nienarodzonych dzieci (trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych prowadzących do powstawania autyzmu);

Przyjmuje się, iż w przypadku osób dorosłych dawka witaminy D na dobę powinna wynosić od 800 – 2000 IU, natomiast u dzieci powyżej 1 roku życia i nastolatków – od 600 – 1000 IU. Noworodki potrzebują od 400 – 600 IU. Warto pamiętać, iż zapotrzebowanie jest zmienne wraz z porą roku. Przedawkowanie jest możliwe i może ono generować równie poważne w skutkach dolegliwości, co niedobory, obejmujące:

  • ogólne osłabienie organizmu;
  • bóle głowy, oczu, zaburzenia widzenia;
  • problemy z prawidłowym funkcjonowaniem nerek, wzmożone oddawanie moczu;
  • świąd skóry, biegunkę, wymioty, nadmierną potliwość;

Naturalne źródła witaminy D

Szanse na uzupełnienie poziomu witaminy D pojawiają się od kwietnia do września – wtedy to poprzez wystawienie skóry na działanie promieniowania słonecznego można stymulować produkcję tego dobroczynnego składnika. Wystarczy jedynie około 20 minut dziennie, by pokryć zapotrzebowanie aż w 90 procentach. Należy jednak zaznaczyć, iż wszelkiego rodzaju kremy z filtrami UVA i UVB niwelują tę cudowną właściwość promieni słonecznych (ograniczając niemal całkowicie ich syntezę). Zapas witaminy D może być zatrzymywany w tkance tłuszczowej organizmu, niestety nie jest on w stanie pokrywać zapotrzebowania przez pozostałą część roku. Pozostaje nam konieczność suplementacji a także przyjmowania witaminy D wraz z pożywieniem.

Naturalne zrodla witaminy DDo naturalnych źródeł witaminy D zaliczamy:

  • tłuste ryby, takie jak węgorz, śledź w oleju, łosoś czy makrela – posiadające odpowiednio w 100 gramach aż 1200 IU, 809 IU, 540 IU oraz 152 IU. Warto zauważyć, iż ryby te stanowią także bogate źródło kwasów omega 3 niezbędnych w zbilansowanej diecie;
  • żółtka jaj (aż 54 IU w jednej sztuce) oraz sery żółte;
  • kasze mleczne oraz mleczno-zbożowe (od 160 do aż 400 IU/100 gram);

Jako, iż witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, istotny jest także sposób podawania produktów w nią obfitujących. Ryby najlepiej podawać w formie pieczonej bądź gotowanej (a nawet marynowanej), jednak należy unikać smażenia – destrukcyjnie wpływa ono bowiem na zawartość witaminy.

2 Comment

  1. słoneczko says: Odpowiedz

    Wniosek prosty – korzystać ze słońca, póki można 🙂

    1. Mama Marysi says: Odpowiedz

      Ale z umiarem!

Dodaj komentarz