Odpowiedzialne przygotowanie do ciąży

dni-plodne-ciaza

W momencie, gdy pojawia się pragnienie założenia rodziny racjonalne podejście do tematu ciąży często zagłuszają emocje. Nie bez przyczyny mówi się przecież o instynkcie macierzyńskim.

Na szczęście coraz więcej kobiet postanawia skrupulatnie przygotować swój organizm odpowiednio wcześnie. Dzięki miejscom w sieci dedykowanym przyszłym mamom, takim jak www.swiadomemacierzynstwo.com łatwo zdobyć wiedzę teoretyczną. Do kluczowych elementów profilaktyki przedciążowej należą: optymalna dieta, regularnie przeprowadzane badania, ustalenie terminów, w jakich przypadają dni płodne, a także aktywność fizyczna oraz suplementacja witamin i minerałów.

Okres pierwszych kilku tygodni jest najbardziej wymagającym. To jednak nie oznacza, że w pozostałych miesiącach można zrezygnować z wartościowej diety oraz suplementacji witamin i minerałów wspierających prawidłowy rozwój płodu. Do takich składników należą m.in.:

  • antyoksydanty – witamina C, obecna m.in. w cytrusach, zielonych warzywach liściastych, papryce, pomidorach, witamina E, której bogate źródło stanowi oliwa z oliwek, olej rzepakowy;
  • witaminy z grupy B, w szczególności witamina B9, czyli kwas foliowy, ale i witaminy B12 oraz B6;
  • wapń, fosfor – znajdujące się np. w produktach nabiałowych, które dodatkowo stanowią źródło witaminy D;
  • żelazo oraz pełnowartościowe białko pochodzenia zwierzęcego.

Dietetyczne właściwości i źródła kwasu foliowego

Dobowa dawka kwasu foliowego wynosi dla kobiet w ciąży aż 400 mcg, czyli dwa razy więcej niż u osoby dorosłej. W 100 gramach świeżych produktów można znaleźć odpowiednio: 155 mg w szpinaku, 130 mg w bobie, 90 mg w brokułach, 120 mg w kalafiorze, 85 mg w zielonych szparagach, 258 w otrębach pszennych (zalecane jest także spożywanie kasz oraz bogatych w błonnik produktów pełnoziarnistych, co pozwoli uniknąć uciążliwych w ciąży zaparć), czy 87 mg w grochu. Bogatym źródłem jest również drób, w szczególności wątróbka (aż do ponad 300 mg). Przy jej spożywaniu należy jednak zachować ostrożność. Niestety, podczas obróbki termicznej wartościowy związek znacząco zmniejsza swoją zawartość procentową w warzywach i owocach. Współcześnie na rynku nie brakuje jednak przeznaczonych specjalnie dla kobiet planujących świadome macierzyństwo i obliczających swoje dni płodne suplementów.

Witamina B9 jest niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju dziecka. Udowodniono, że stosowanie witaminy B9 zapewnia wsparcie w zakresie formowania się oraz prawidłowego rozwoju komórek nerwowych i mózgu u płodu. Niedobory tego mikroelementu mogą z kolei prowadzić do wad systemu neurologicznego, a nawet niewłaściwego wykształcenia się łożyska, co może generować problemy z donoszeniem ciąży.

Suplementacja – rozwiązanie optymalne

Ilość 400 mcg kwasu foliowego warto dostarczać organizmowi już od momentu, w którym zdecydujemy o staraniu się o dziecko w przyszłości. Wedle zaleceń specjalistów przyjmowanie witaminy B9 powinno trwać co najmniej do 3 miesiąca ciąży, niemniej – można ten okres wydłużyć. Trzeba pamiętać, że organizm kobiety przygotowujący się do porodu oraz chroniący i odżywiający płód zmaga się z bardzo dużym wysiłkiem i konieczne jest zapewnienie mu wsparcia.

Przed rozpoczęciem przyjmowania jakichkolwiek preparatów trzeba jednak skonsultować się ze specjalistą. W stosunkowo rzadkich przypadkach, do których zalicza się mutację genu MTHFR kwas foliowy nie jest przez organizm kobiety dobrze tolerowany, mało tego, odkłada się jako toksyna, co zagraża zdrowiu i życiu matki oraz dziecka.

1 Comment

  1. Olga says: Odpowiedz

    Dużo się ostatnio mowi o tej mutacji genu, ale w internecie jest wiele sprzecznych informacji… Ja w trakcie ciazy przyjmowalam pregne 250 dha bo wspiera uklad nerwowy dzidziusia 🙂

Dodaj komentarz