Prawidłowe nawadnianie organizmu

Prawidlowe nawadnianie organizmu

Organizm ludzki składa się w ponad 70 procentach z wody. Najwięcej tej substancji, ponad 90 procent, zawiera krew, zaraz po niej – mózg, a następne w kolejności pozostaje tkanka mięśniowa. Fenomenem, niestety dla nas negatywnym, pozostaje, jak źle na utratę wody reagujemy. W przeciwieństwie do innych ssaków, takich jak np. wielkie koty, ludzki organizm łatwo może przestać funkcjonować wskutek przegrzania. Wpływają na to takie czynniki jak rozwodniony mocz czy intensywne wydalanie wody w postaci potu. Prawidłowe nawadnianie organizmu jest zatem istotne nie tylko w warunkach ekstremalnych. Warto zadbać o nie na co dzień. W jaki sposób? Spieszymy z odpowiedzią.

Jak wiele wody należy przyswajać?

Ludzkie ciało przeciętnie wydala około 2 litrów wody dziennie – w zależności od panującej temperatury. Największa ilość tracona jest w wyniku oddawania moczu, jednakże znaczenie ma również poziom oddawania wody przez skórę, a nawet w wydychanym powietrzu. Uzupełnianie zapasu płynów jest więc istotne. Wpływa na kondycję fizyczną, emocjonalną, a także na nasz wygląd. Warto zauważyć, iż optymalne nawodnienie może się znacznie różnić u poszczególnych osób. Czynnikami je determinującymi pozostają przede wszystkim masa ciała oraz stopień, w jakim jesteśmy aktywni fizyczne. Zapotrzebowanie na wodę może być zwiększone także przez wysoką temperaturę panującą na zewnątrz, a także stany, w których grozi nam odwodnienie (jak zatrucia pokarmowe wiążące się z wymiotami czy biegunkami). Butelkę wody bądź niesłodzonej herbaty powinny mieć na co dzień przy sobie szczególnie osoby intensywnie uprawiające sport, pracujące fizycznie, kobiety w ciąży, a nawet osoby będące na diecie odchudzającej.

Odpowiednie nawodnienie organizmu poprawia metabolizm. Prócz tego korzystnie wpływa na dalsze funkcje trawienne, współdziałając z enzymami, usprawniając transport substancji odżywczych, a także ułatwiając usuwanie toksyn z organizmu. Może się to wydawać abstrakcyjne, niemniej jednak to woda w organizmie ochrania mózg i inne narządy na etapie prenatalnym. Łatwo zatem wyobrazić sobie, jak szkodliwe są niedobory w tym zakresie.

Czym grożą niedobory?

Ponieważ organizm ludzki nie magazynuje wody mogą przytrafić się nam jej niedobory. Nie należy takich stanów bagatelizować, bowiem mogą one stanowić przyczynę osłabienia, pogarszać stan zdrowia, a nawet spowodować śmierć.

Już ubytek wody rzędu 3 procent sprawia, że doświadczamy osłabienia oraz zawrotów głowy, którym nierzadko towarzyszą objawy migreny.

Jeśli odwodnienie sięga około 6 procent pojawia się także senność oraz wzmożone ryzyko udaru. Dalsze spadki tych wartości wprowadzają organizm w stan katatoniczny, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i psychicznym. Bez uzupełnienia poziomu płynów istota ludzka nie jest w stanie przetrwać więcej, niż 5 dni, niemniej jednak skutki tak długiego odwodnienia mogą być katastrofalne.

Prawidlowe nawadnianie organizmu

Jak optymalnie uzupełniać poziom nawodnienia?

Aby w sposób kompleksowy zapewnić organizmowi nawodnienie nie wystarczy spożywanie stosownej ilości płynów. Warto pamiętać, iż dawka 1,5 – 2 litrów wody niekoniecznie musi obejmować tylko niegazowany płyn. Prócz tego dobrze jest zwiększyć udział owoców oraz warzyw w naszej diecie, w szczególności tych bogatych w wodę (a przy tym niskokalorycznych), jak ogórki, cukinie, pomidory, arbuzy, melony miodowe i inne. Dodatkową zaletą takiej modyfikacji pozostaje wysoka zawartość błonnika, która wraz z odpowiednim nawodnieniem organizmu daje korzystny efekt detoksykacyjny.

Prócz zwykłej wody i innych napojów warto zainwestować w płyny nawadniające, zawierające zwiększoną ilość soli mineralnych. Jest to szczególnie istotne, gdy na co dzień doświadczamy intensywnego wysiłku fizycznego – ze względu na pracę bądź hobbystycznie.

Dodaj komentarz