Seler naciowy? Włącz go do swojej diety!

seler naciowy

Niełatwo wymienić wszystkich zalet wynikających ze spożywania selera naciowego. Poznaj jego właściwości, które sprawią, że bez wątpienia zdecydujesz się go wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu.

Seler naciowy uważany jest za jedno z najstarszych warzyw. Ta pochodząca z Eurazji roślina, zanim trafiła do kuchni, była uznawana za afrodyzjak i znana ze swoich właściwości leczniczych. W Starożytnej Grecji, Rzymie i Egipcie była tez stosowana w celach pogrzebowych i rytualnych, a w Chinach napar z selera naciowego był używany do leczenia nadciśnienia.seler naciowy

Dlaczego warto spożywać seler naciowy?

Obecnie seler naciowy kultywuje się głównie od wiosny do jesieni. Lekko piekący smak i chrupiąca tekstura sprawiają, że jest smaczny zarówno surowy, jak i gotowany, smażony oraz pieczony. Jako, że należy do rodziny selerowatych, podobnie jak koper, pietruszka, kminek czy lubczyk, świetnie nadaje się także do przyprawiania potraw. Świeżość selera naciowego można poznać po jego intensywnie zielonym kolorze. Jego łodygi powinny być twarde i soczyste, a liście jędrne i chrupkie. Warzywo to należy przechowywać krótko, najlepiej w warunkach chłodniczych – w zamrażarce lub wstawione do wody. Mimo tego, ze składający się w 95% z wody seler naciowy jest jednym z najmniej kalorycznych warzyw, dostarcza on organizmowi wielu istotnych składników odżywczych, takich witamina K oraz witaminy z grupy A, B i C. Ponadto jest on źródłem luteiny oraz karotenoidów, pełniących funkcje antyoksydacyjne i odmładzające. Dostarcza także organizmowi wielu minerałów i pierwiastków, takich jak: potas, sód, fosfor, magnez, żelazo, cynk czy selen. Właśnie z tego powodu seler naciowy ma bogate właściwości lecznicze i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.seler naciowy

Ze względu na niska wartość energetyczną (100 gram tego warzywa dostarcza jedynie 16 kcal) pomaga utrzymać prawidłowa wagę. Ponadto dzięki dużej zawartości błonnika wspomaga transy jelit, wzmacnia żołądek i przeciwdziała zaparciom spowodowanym przez złe nawyki żywieniowe. Zawarty w nim potas i sód sprawiaj tez, ze ma on właściwości moczopędne, a wiec pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu. Urozmaicenie diety o seler naciowy zaleca się także osobom, które maja problemy z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu. Badania wykazały, że wysokie spożycie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia i nowotworów. Seler naciowy zawiera dobroczynne antyoksydanty pomagające w walce z rakiem. Jest także źródłem falwonoidów, które niszczą komórki nowotworowe i zapobiegają ich rozprzestrzenianiu się. Już od starożytnych czasów znany jest wpływ selera naciowego na potencje. Od zawsze używany był on, jako naturalny afrodyzjak. Według badań naukowych spożycie łodyg tej rośliny wpływa na zwiększenie wytwarzania testosteronu – podstawowego męskiego hormonu płciowego i przyspiesza uwalnianie androsteronu.

Niezliczone są zalety wynikające z konsumpcji selera naciowego. Warto go spożywać, by móc cieszyć się pełnią zdrowia i doskonałego samopoczucia.

Dodaj komentarz