Sprawdzone metody na odchudzanie [cz. I]

Sprawdzone metody na odchudzanie

Nadwaga to jedna z cywilizacyjnych przypadłości, która stanowi zarówno problem estetyczny, jak i zdrowotny. Udowodniono, że nadmiar kilogramów prowadzi do pogorszenia się jakości życia. Osoby o wyższym wskaźniku BMI niż zakładają normy są bardziej narażone na wystąpienie cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego, złogów cholesterolu we krwi, chorób układu sercowo – naczyniowego oraz wielu innych schorzeń a także kontuzji. Szczęśliwie istnieją sprawdzone metody na odchudzanie i wcale nie są one trudne do wdrożenia. Poniżej prezentujemy kilka przykładów.

Aby stracić zbędne kilogramy warto unikać podstawowych błędów do których należą m.in.:

  • głodówki i diety przeczyszczające – wprawdzie początkowe efekty mogą być spektakularne, jednak po powrocie do trybu „naturalnego” nadprogramowe kilogramy powracają, czasami nawet w zwiększonej ilości;
  • monodiety polegające na wykluczaniu z menu całych grup produktów – sposób ten może prowadzić do zaburzeń pracy układu trawiennego. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu konieczne jest dostarczanie mu zarówno białek, jak i węglowodanów oraz tłuszczy. To z czego warto zrezygnować to wysoko przetworzone produkty zawierające puste kalorie i mnóstwo konserwantów;
  • stosowanie „cudownych” suplementów diety – w praktyce te tabletki, które można nabyć bez recepty mają po prostu działanie przeczyszczające. W większości tracimy po prostu nadmiar wody (czego można dokonać również w zdrowszy sposób, na przykład poprzez naturalny detoks warzywno – ziołowy).

Zamiast powyższych, wątpliwej skuteczności działań (przynajmniej w perspektywie długofalowej) proponujemy sprawdzone metody na odchudzanie:

  • spożywanie zbilansowanych posiłków złożonych w dużej mierze z warzyw i owoców, produktów z pełnego przemiału, niewielkich ilości mięsa, tłustych ryb obfitujących w kwasy omega-3, chudego nabiału (o ile tolerujemy laktozę);
  • przyprawianie potraw przy pomocy ziół przy jednoczesnym ograniczeniu soli – jak wiadomo zatrzymuje ona wodę w organizmie – warto za to włączyć do diety takie przyprawy jak chilli czy imbir, stanowiące naturalne „spalacze” tkanki tłuszczowej;
  • zmniejszenie porcji i kaloryczności – jednak w granicach rozsądku, aby nie spowolnić metabolizmu. Nie warto rezygnować ze śniadania – pierwszy posiłek powinien uzupełniać zasoby energetyczne, dostarczać optymalnych ilości białka oraz złożonych węglowodanów;
  • wybranie optymalnego sposobu na codzienną aktywność fizyczną – dla niektórych przyjemnością może być siłownia, innym posłuży pływanie (zalecane także przy schorzeniach układu kostno – stawowego), a jeszcze inni poprzestaną na spacerach. Niezależnie od tego, jaką aktywność preferujemy warto zadbać o jej regularność, wystarczy już około godziny dziennie, by poprawić funkcjonowanie układu oddechowego i korzystnie wpłynąć na tempo przemiany materii. Znaczenie ma także zwiększenie masy mięśniowej, gdyż jej większy udział procentowy przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej;

Sprawdzone metody na odchudzanie

  • włączenie do jadłospisu ziołowych naparów, picie dużych ilości wody, dodawanie do posiłków błonnika rozpuszczalnego (szczególnie, jeśli mamy problem z zaparciami);
  • unikanie stresu – organizm reaguje na niego wytwarzając kortyzol. Hormon ten wpływa na poczucie głodu, przy czym na ogół nie mamy ochoty na zdrową żywność, lecz na słodkie i słone przekąski, które jednocześnie są bardzo kaloryczne i zaburzają dietetyczny plan dnia;
  • zastąpienie słodkich gazowanych napojów i soków herbatą ziołową, wodą oraz czarną kawą. Ta ostatnia wpływa pozytywnie na metabolizm – oczywiście należy ją spożywać z umiarem – wystarczą 2 – 3 filiżanek naparu dziennie by zwiększyć zdolność do koncentracji, pobudzić organizm a także ułatwić sobie odchudzanie.

Dodaj komentarz