Waga w ciąży – czy naprawdę jest się czym przejmować?

Waga w ciąży to niemal temat tabu dla kobiet, które przed ciążą były posiadaczkami smukłej talii i figury rodem ze snów. W tym fantastycznym okresie ciało kobiece nieustannie się zmienia, a ciąża wymaga wyrozumiałości. Nie katuj się więc dietami, intensywnymi ćwiczeniami czy preparatami odchudzającymi, bo możesz sobie zaszkodzić. Czy wiesz jaka powinna być waga w ciąży?

W czasie ciąży każda kobieta pragnie, aby jej maleństwo rozwijało się prawidłowo i nie przejmuje się swoją wagą w tym czasie. Jednak każda z nas narzeka na dodatkowe kilogramy, które obiecuje zgubić od razu po urodzeniu dziecka. Powrót do dawnej formy jest naprawdę trudny i ogromnym wyzwaniem jest połączenie czasu dla siebie wraz z macierzyństwem, które nie zawsze jest takie, jakiego oczekujemy. Każda kobieta w czasie ciąży powinna się nastawić, że przyrost wagi u ciężarnych to średnio od 10 do nawet 15 kilogramów. Jednak bardzo ważne jest to, aby regularnie kontrolować przybieranie na wadze najlepiej pod okiem doświadczonego ginekologa, który będzie monitorował to w specjalnej karcie z przebiegiem ciąży. Kolejną kwestią, z której należy zdać sobie sprawę jest to, że kobieta przybiera na wadze nieregularnie. W ciągu pierwszego trymestru może uzyskać nawet 2 kg więcej lub stracić masę ciała, jeśli miewa nadmierne nudności. Wraz z upływem kolejnych trymestrów ta waga się zwiększa. Trzeci trymestr natomiast nie powinien przekraczać 1,5 kg na 1 dzień.

Optymalna masa ciała kobiety ciężarnej

Całkowita waga kobiety ciężarnej obejmuje przede wszystkim: 3,5 kg dziecko, ok. 1,5 kg macicę, 2 kg piersi, 1,5 kg płynu owodniowego, do 1 kg łożyska, ok. 2 kg krwi oraz dodatkowych płynów i 4 kg tak zwanej zapasowej tkanki tłuszczowej, której głównym zadaniem jest ochrona płodu a także zapas energetyczny w czasie karmienia dziecka piersią po urodzeniu.

Co powinna wiedzieć każda mama?

W czasie ciąży, aby uzyskać optymalną wagę pij dużo wysoko zmineralizowanej wody, odżywiaj się regularnie jedząc 5 posiłków dziennie w umiarkowanych porcjach, a codzienne menu wzbogać o owoce i warzywa. Nie powinno się w nim być żadnych przetworzonych produktów. Dieta mamy powinna zawierać jak najwięcej kwasów omega 3, magnezu, wapnia, białka i żelaza. W związku z tym zadbaj o swoją dietę, a na pewno jako przyszła mama będziesz mogła być spokojna o swoją wagę w ciąży, którą będziesz mieć pod kontrolą dokładnie tak, jak oczekujesz.

Dodaj komentarz