Witamina B12 i jej rola w organizmie

Witamina B12

Zdrowe odżywianie może wydawać się procesem wymagającym znacznego wysiłku. Z tego powodu wiele osób wybiera suplementy witamin i minerałów – nie zawsze jest to jednak konieczne. Witamina B12, niezbędna dla zapewnienia odpowiedniej pracy układu metabolicznego, nerwowego czy krwiotwórczego jest obecna w licznych produktach. Warto zatroszczyć się o spełnienie tego zapotrzebowania.

Witamina B12 posiada szereg prozdrowotnych właściwości. Bierze udział zarówno w przemianie materii (zarówno tłuszczy, protein, jak i cukrów), a prócz tego wraz z żelazem pozwala na produkcję czerwonych krwinek, usprawnia pracę układu nerwowego (co ma znaczenie zarówno dla ogólnego stanu zdrowia, jak i kondycji psychicznej). Osoby cierpiące na brak apetytu, zwłaszcza osoby starsze, także powinny dbać o obecność tej witaminy w diecie – wzmaga ona bowiem apetyt i chroni przed anemią. Dodatkowym atutem witaminy jest jej stosunkowo dobre wchłanianie – nadmiar magazynowany jest w wątrobie i szpiku kostnym, skąd rozprowadzany jest do wszystkich komórek organizmu. Witamina B12 bierze udział w syntezie DNA oraz RNA. Nic dziwnego, że jej niedobory mogą być naprawdę groźne. Minimalna dawka na dobę dla dorosłej osoby to ok. 2 µg (więcej w przypadku kobiet w ciąży).

Niedostateczna podaż kobalaminy może spowodować m.in.: problemy z trzymaniem moczu i kału, spastyczność, a także niewydolność krążenia oraz oddechową. Typowymi niepokojącymi objawami są: rozwój anemii, symptomy neurologiczne w postaci zaburzeń równowagi, pamięci, drgawek, problemów z koncentracją, zaburzenia układu trawiennego, a także depresja, stany lękowe, urojenia, jak również większa męczliwość organizmu i zaburzenia snu oraz nastroju. Warto zauważyć, iż takie niedobory rozwijają się na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Nie oznacza to jednak, że zbilansowaną dietę można lekceważyć.

Witamina B12

Gdzie znajdziemy ten dobroczynny dla zdrowia mikroelement? Przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak ryby, mięso, ale również nabiał (jaja, sery, przetwory mleczne innego rodzaju), w drożdżach, jak również w suplementach. Na ogół witaminę B12 łączy się z magnezem – w ten sposób optymalnie wpływa ona na funkcje mózgowo – nerwowe. Co oczywiste, na niedobory narażeni są w dużym stopniu wegetarianie oraz weganie, i to dla nich środki witaminowe mają szczególnie istotne znaczenie. Pozostałe osoby mogą sięgać po naturalną, najlepiej pochodzącą z ekologicznych hodowli żywność.

Dodaj komentarz